Tachografy jako urządzenia rejestrujące czas pracy kierowców są użytkowane na terenie Unii Europejskiej (UE) już od ponad 16 lat na mocy Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 3821/85. Specyfikacja techniczna opisująca najnowszą generację tachografów zwanych cyfrowymi zawarta jest w Aneksie 1B do ww. rozporządzenia.
Krótka historia
Na przestrzeni lat konstrukcja tachografów podlegała nieustannym zmianom. Początkowo były to urządzenia mechaniczne, które następnie zastąpiono tachografami elektronicznymi. Te jednakże okazały się być podatne na manipulacje nieuczciwych posiadaczy. Mając na względzie powyższe niedoskonałości, do specyfikacji technicznej przyjęto nowelizację wprowadzającą m.in. funkcjonalność samotestowania się tachografu oraz wymóg ekranowania kabli sygnałowych w celu przeciwdziałania nadużyciom. W ten sposób powstały współczesne modele tachografów jak na przykład Siemens VDO 1318, 1319, Stoneridge 8400 oraz Motometer.
Wszystkie wymienione powyżej urządzenia ‘analogowe’ rejestrowały czas pracy kierowcy na woskowanym papierowym krążku – tzw. wykresówce. Ta metoda zapisu obarczona była niedogodnościami związanymi z niekompatybilnością pomiędzy urządzeniami rejestrującymi różnych producentów oraz podatnością na uszkodzenia i fałszowanie.
Potrzeba zmian
Pod koniec lat 90-tych Komisja Europejska zainicjowała projekt wykorzystania nowych technologii informatycznych w celu zapewnienia bezpieczeństwa i nienaruszalności danych opisujących czas pracy kierowców. Celem priorytetowym było sprawienie by nowy system był mniej podatny na próby fałszowania zapisu przez użytkowników. Ponadto, założono możliwość łatwiejszej i efektywniejszej kontroli czasu pracy kierowców przez ich pracodawców oraz przez organy kontrolne.
Podstawowe założenia nowego systemu tachografów cyfrowych skupiały się wokół następujących postulatów:
*
poprawa bezpieczeństwa drogowego;
*
przestrzeganie przepisów socjalnych dotyczących czasu pracy kierowców;
*
zwiększenie konkurencyjności pomiędzy przedsiębiorstwami transportowymi.
Najnowsza generacja tachografów otwiera ponadto przed przedsiębiorstwami transportowymi nowe możliwości w zakresie zarządzania flotą.
Tachograf cyfrowy
Tachografy cyfrowe są podobne z wyglądu do jednomodułowych tachografów analogowych, lub też do zwykłego radia samochodowego. Tachograf cyfrowy składa się z dwóch elementów - jednostki pojazdowej oraz czujnika ruchu. Czujnik ruchu umieszczany jest w skrzyni biegów i odpowiada za pomiar prędkości pojazdu. Jednostka pojazdowa zlokalizowana jest natomiast w kabinie kierowcy, gdzie rejestruje i analizuje sygnał napływający z czujnika ruchu.

ACTIA SmarTach - TACHOGRAF CYFROWY
Firma ACTIA, odgrywająca aktywną rolę w Europejskim Projekcie Tachografu, opracowała projekt tachografu cyfrowego zgodnego z najnowszymi wymogami prawnymi UE. Tachograf cyfrowy przeznaczony jest dla potrzeb przemysłu transportowego, organów kontroli, kierowców oraz producentów pojazdów.
ZALETY TACHOGRAFU CYFROWEGO
- BEZPIECZEŃSTWO - lepsza kontrola czynności pojazdu przez kierowców, firmy przewozowe oraz służby kontrolne.
- ERGONOMIA - kierowca dysponując osobistą kartą chipową rejestruje dane z 28 dni pracy - dane te wyświetlane są na ekranie tachografu.
- ANALIZA I ZARZĄDZANIE DANYMI - aby uzyskać wszelkie potrzebne informacje przewoźnik odczytuje jedynie dane z tachografu lub karty chipowej kierowcy korzystając z posiadanego sprzętu komputerowego oraz dedykowanego oprogramowania. Koniec z papierowymi wykresówkami!
- NIEZAWODNOŚĆ - dane są bezpiecznie przechowywane w pamięci systemu.
- KOMPATYBILNOŚĆ - tachograf kompatybilny z systemami zarządzania flotą (GPS & GSM).
MODUŁ TACHOGRAFU CYFROWEGO
składa się z :
- 2 czytników kart chipowych;
- pamięci, która rejestruje i przechowuje informacje z 365 dni pracy kierowców : dane, status czynności kierowców, przebytą drogę, awarie;
- ekranu, na którym wyświetlane są informacje dotyczące prędkości pojazdu, przebytej drogi, oraz inne zarejestrowane dane;
- drukarki, która na żądanie zapewnia wydruk z zaznaczeniem głównych danych zawartych w pamięci tachografu lub karty kierowcy.
Tachografy cyfrowe Actia poza podstawowymi, wynikającymi z przepisów funkcjami, posiadają funkcje dodatkowe które mogą okazać się przydatne w codzinnej pracy. Taką funkcją jest możliwość ustawienia domyślnej aktywności kierowcy przy włączeniu i/lub wyłączeniu zapłonu.
Stoneridge Electronics SE 5000
Podstawowe zalety:
Idealny do samochodów dostawczych, osobowych i nie tylko np. Wielkość radia samochodowego, Rejestracja czasów pracy na kartach chipowych,
Tachograf Stoneridge Electronics SE 5000 posiada: połączony jest z nadajnikiem impulsów kodowanym
dostępny jest z 12 V lub 24 V zasilaniem.
posiada kodowane zabezpieczenie połączenia tachografu z przewodem nadajnika impulsów.
parametry jazdy rejestruje na kartach chipowych.
ma możliwość podłączenia różnych urządzeń zewnętrznych pobierających sygnał z tachografu bez konieczności jego rozplombowywania.
dostępna jest wersja ADR Tachografu Cyfrowego SE 5000. Różni się ona tym od wersji standardowej, że ma posiada ochronę przed eksplozją oraz jest certyfikowana zgodnie z Dyrektywą UE 94/9EC
posiada certyfikat TUV: ATEX 2507X
spełnia wymagania Dyrektywy Komisji Europejskiej 95/54/WE w kwestii zgodności elektronicznej
spełnia wszystkie wymagania (WE) Nr 1360-2002